U subotu, 5. rujna u 20 sati Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci bit će poprište dvaju događanja – otvorenja izmijenjenog postava izložbe Art / Rat / Tranzicija te otvorenja samostalne izložbe Matej Knežević: Case Report with Review.

ART / RAT / TRANZICIJA (1990. – 1991. – 2000. – 2010. – 2020. – 2021.) izložba je čije se izmjene u postavu i otvorenja odvijaju u fazama: 29. srpnja – 5. rujna – 29. rujna – 10. listopada. Autori koncepta, ravnatelj MMSU-a Slaven Tolj i kustos Branko Cerovac ovim radikalnim izložbenim projektom prezentiraju ključne momente, segmente, poetike, „medijalizacije“ i inovativne umjetničke prakse koje su se „prelamale“ i „križale“ na novijoj i suvremenoj riječkoj i hrvatskoj Art – sceni u posljednjih tridesetak godina. MMSU poziva građane da se pridruže novom otvorenju i razgledom otkriju koje ključne umjetničke trenutke obuhvaća izmjenjeni postav izložbe.

Samostalna izložba Matej Knežević: Case Report with Review
5.9. 2020. u 20 sati @ MMSU

Profesionalni život Mateja Kneževića dijeli se između dvije struke, liječničke i umjetničke. Knežević je dakle vizualni umjetnik zaposlen u bolnici, a svoje umjetničke interese oblikuje promatranjem, bilježenjem i izvrtanjem svakodnevnice. Pretakanje tragova i derivata vlastite okoline u muzejsko-galerijski prostor mogli smo, između ostalog, pratiti u Kneževićevim ambijentima koji su se oslanjali na motiv obiteljskog zajedništva dnevne sobe (Uđite, ne morate se izuvati, 2017.), jutarnje kupaoničke rituale (Spekulativna jutra, 2018.), prostor bolničke čekaonice i sale (Neke visceralne stvari, 2019.)…

Izložba Case Report with Review novi je site-specific ambijent u kojem materijali i forme, točke susreta uporabnog i estetskog, porozna mjesta fizičkog i simboličkog prostora ostaju u umjetnikovom fokusu. Dugačkim muzejskim zidom proteže se mural – dijagram tijeka koji umjetnik gradi izolacijskom trakom i otisnutim riječima. Knežević dijagram tijeka kao sredstvo vizualnog posredovanja informacija preuzima iz znanosti, prenoseći u muzej oblike koje češće nalazi(mo) na stranicama znanstvene publikacije ili bolničkom zidu. Posjetitelj postaje odgonetač neobičnog grafičkog algoritma, uhvaćen u mrežu puteva koji vode do ispražnjenih kućica. Upute na spojevima dijelom su namjerno šaljive, dijelom preuzete iz znanstvenog žargona, a jezični pojačivači ostaju visjeti među ograđenim prazninama. Prostornu instalaciju čine raznovrsne pregrade, labirint ready-made jedinica koje metodom „uputa izgubljenih u prijevodu“ posjetitelje istovremeno usmjerava i sputava. Posebna scenografija izložbenog prostora reminiscira dizajnerska rješenja i materijale koje nalazimo pri oblikovanju praktičnih, nužnih i često u prostoru nestalnih elemenata, a opet elemenata koji nesumnjivo estetski definiraju interijere. Bolnički paravani i muzejska postolja neki su od primjera. Navigiranje informacijama i prostorom, novim značenjima koja se otkrivaju pri transferu oblika, metoda i materijala u novi kontekst, popraćeno je zvukovnom kulisom začinjenom specifičnom onomatopejom. Razvijanje umjetničkih interesa Mateja Kneževića u kojoj medicinska tematika izravnije ulazi u njegov rad koincidira s trenutkom kada se bolnički markeri zbog pandemijske krize sve češće prelijevaju u sferu svakodnevnog. Ne želeći biti ciljano aktualan niti angažiran, Knežević kreira prostor u kojem ravnoteža između preglednog i nepreglednog i ozbiljnog i duhovitog ostaje za svakoga subjektivna. Autor zvuka je Mladen Lovrić.

Matej Knežević (Slavonski Brod, 1983.) je vizualni umjetnik koji oblikuje multimedijalne ambijente oko tema iz svakodnevice. Recentnije samostalne izložbe uključuju one u Institutu za suvremenu umjetnost, Zagreb; RU galeriji, New York; Atelierima Žitnjak; Zagreb. Dobitnik je nagrade Radoslav Putar 2017. godine. Voditelj je hibridnog galerijsko-medicinskog prostora Ligatura u Zagrebu. Angažiran je u radu više neprofitnih udruga s područja kulture. Uz umjetnički rad, radi i kao liječnik, specijalist urologije.